مقالات

نظافت سینک آشپزخانه

نظافت سینک آشپزخانه

سینک آشپزخانه به سبب آنکه محل شستشوی ظروف کثیف می باشد و غیر مستقیم با مواد غذایی و سلامت ما در ارتباط است نظافت آن اهمیت بسیاری دارد به علاوه اینکه همواره در معرض دید همگان قرار دارد و چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ نظافت هر خانم خانه داری تمایل دارد همواره سینک آشپزخانه تمیز و براقی داشته باشد.

اهمیت نظافت سینک آشپزخانه

برخی افراد بر این باورند که شستشو با آب کفایت می نماید؛ اما باید دقت داشت که آب به تنهایی می‌تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم کند. پس بهتر است با مواد شوینده مناسب اینکار را انجام دهید.

انواع سینک و روش های نظافت آن

برای تمیز کردن هر نوع سینک به مواد شوینده مناسب و سازگار احتیاج است و باید توجه داشته باشیم که یک تمیزکاری روزانه ساده علاوه بر ایجاد ظاهر مطلوب از تجمع آلودگی نیز به خوبی جلوگیری میکند و هم چنین عمر سینک ظرف شویی شما را افزایش می دهد.

سینک استیل

برای شستشوی نظافت سینک آشپزخانه استیل بهتر است از مواد سفید کننده بسیار قوی و جرمگیر برای تمیز کردن استفاده نکنید، زیرا رنگ استیل به مرور کدر می شود و از روش خانگی چون آب و مایع ظرفشویی ملایم و سرکه استفاده کنید. ولی اگر سینک دارای آلودگی و کثیفی سخت بود می توان کمی جوش شیرین را با سرکه سفید مخلوط کرده و به کمک یک اسفنج روی سینک بکشید.

پس از آن سینک را با آب و مایع ظرفشویی شسته و کاملا خشک کنید. در انتها برای براق کردن سینک خود می‌توانید از روغن بچه یا روغن زیتون استفاده کرده و به مقدار بسیار کم روی سطح سینک پخش کنید.

اگر بخواهیم از مواد صنعتی استفاده کنیم باید از مواد سفید کننده مناسب سینک های استیل برای تمیز کردن این سینک ها استفاده شود، چرا که  از کدر شدن سینک استیل شما می کاهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تمیز کردن و نظافت منزل پیشنهاد می شود.

سینک آشپزخانه

سینک سرامیکی

برای تمیز کردن این نوع سینک ماده مخصوصی به صورت ژل یا کرم وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. این روش یکی از بهترین روش های نظافت انواع سینک ظرفشویی سرامیکی است که به آسانی آن را تمیز می کند و اگر توجه به نظافت آن داشته باشید همواره  سینک شما مانند روز اول خواهد بود. تنها نکته قابل توجه این است که در تمیز کردن سینک از وسایلی خشنی همچون مسواک و سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا سطح سینک شما را خراش می‌دهند.

 سینک گرانیتی

برای تمیز کردن این نوع سینک، هرگز از مواد شیمیایی قوی مانند آمونیاک یا جوهرنمک استفاده نکنید. برای تمیز کردن روزانه این نوع از سینک استفاده از یک دستمال یا اسفنج نرم همراه با آب و مایع شوینده ملایم کفایت می‌کند.

لازم به ذکر است که از جوش شیرین و سرکه نیز می‌توانید استفاده کنید؛ ولی از آنجایی که این نوع سینک راحت تمیز می‌شود کمتر احتیاج به استفاده از این مواد دارید.

سینک با سنگ کورین

سنگ کورین، مدلی خاص و زیباست که به علت زیبایی منحصربه فرد و امکان طراحی‌های متفاوت بسیار مرسوم شده است. نظافت  این نوع از سینک ها راحت است؛ اما باید  سعی کنید هر روز سطح سنگ را از گرد و غبار پاک کنید. در صورت ایجاد لک سریعا آن را با آب و مایع شستشو یا صابون بشویید و کاملا خشک کنید تا اثری از  لک آب بروی آن باقی نماند.

اگر  این لکه‌ سرسخت بود، می‌توانید اندکی از شوینده‌های قوی استفاده کنید  اما توصیه مناسب این ا ست که ابتدا از روش بالا استفاده نمایید و در صورت ندادن نتیجه مناسب از یک قاشق سوپ خوری مایع سفید کننده ( وایتکس) و مخلوط کردن آن با 3.5 لیتر آب سینک خود را ضدعفونی نمایید.

سینک شیشه‌ای

این نوع  سینک ها ظاهری خاص و تجملی دارند
ولی به دلیل آسیب پذیری بالا و گران قیمت بودن کمتر
مورد استقبال قرار می‌گیرد. نظافت این نوع سینک
ظرفشویی آسان است ولی باید بصورت روزانه آن را تمیز کرد. زیرا به راحتی لک می‌گیرد.

برای نظافت آن می توانید از با آب و صابون، سپس پاک کننده شیشه این نوع سینک را پاک کنید و باید مراقب باشید سطح سینک خش نیفتد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله پاک کردن لکه لباس پیشنهاد می شود.

نظافت سینک

3 روش مهم برای نظافت سینک آشپزخانه 

ـ روش های باز کردن گرفتگی چاه سینک ظرفشویی

و در صورتی که لوله ها دچار گرفتگی شدند از روش های خانگی مانند ریختن آب جوش در داخل لوله ها ، بازنمودن سر لوله ها از زیر سینک ظرف شویی و یا ریختن مقداری نمک و ماندن چند دقیقه در داخل لوله ها از جمله اقدامات خانگی می باشند اما برای نتیجه سریعتر می توانید از محلول لوله بازکن های شیمیایی استفاده نمایید و طبق دستور عمل مندرج شده روی آنها تنها باید مدت زمان معینی درون لوله فاضلاب بماند.

این مدت زمان محدود تعیین شده به علت خاصیت اسیدی و خورندگی بالای محلول های شیمیایی لوله بازکن می باشد که چناچه بیش از زمان لازم بروی سطح لوله های سینک بماند سبب پوسیدگی و خورده شدن انواع لوله فلزی و پلاستیکی می شوند.

ـ روش های جلوگیری از گرفتگی و نظافت سینک آشپزخانه

و اما اولین کاری که در این رابطه  جلو گیری از گرفتگی سینک ظرف شویی باید انجام داد تمیز کردن باقیمانده های غذا از سطح ظروف  قبل از گذاشتن آنها در داخل سینک ظرفشویی استفاده از سبد ظرفشویی نیز در سینک مهم می باشد چرا که اضافه مواد غذایی موجود در ظرف ها داخل سینک ریخته نمی شود و مانع از گرفتگی سینک نمی شود.

استفاده از صافی یا درپوش حصیری داخل خروجی سینک ظرف شویی  و تمیز کردن مداوم آن با مواد شوینده مناسب با جنس سینک ، نیز برای جلوگیری از گرفتگی بسیار تاثیر دارد.

ـ رفع بوی بد سینک ظرفشویی

دلایل مختلفی برای بو گرفتن سینک ظرفشویی وجود دارد. شایع ترین دلیل آن ورود گاز سولفید هیدروژن از فاضلاب است. این بوها بسیار زننده هستند و یا بر روی مواد غذایی که در لوله های سینک باقی مانده باکتری ها رشد می کنند و باعث به وجود آمدن بوی بد می شوند. خوشبختانه از بین بردن آنها کار بسیار راحتی است.

شما می‌توانید از محلول‌های شیمیایی پاک کننده لوله‌ها استفاده کنید. البته برخی افراد به این مواد حساسیت دارند به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از این مواد پاک کننده از دستکش و ماسک صورت استفاده کنید. 

یا می توانید حدود ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید در آن بریزید. این کار را شب انجام بدید و صبح بوی بد سینک از بین رفته. از این روش طبیعی هر هفته یا هر دو هفته یک بار استفاده کنید و لوله سینک را تمیز کنید و بوهای بد را از بین ببرید.

محصولات آشپزخانه و نظافتی را می توانید از فروشگاه آفتابگردان سفارش دهید.

پست های مرتبط

1 نظر در “نظافت سینک آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *