مقالات

نظافت منزل با شوینده های دست ساز

نظافت منزل با شوینده های دست ساز

یکی از مسائل روزمره همه  ما تمیز کردن و نظافت صحیح منزل است. تمیز بودن و نظافت خانه حال و هوای خانه و خانواده را خوب و روبه راه می سازد. در این بین برای نظافت حتما به وسایلی کمکی نیاز پیدا می کنیم؛ انواع شوینده ها و صابون ها.

مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها از مواد پرکاربرد و پرفروش هستند. امروزه در همه ی مغازه ها و پشت همه ی ویترین ها یافت می شوند.

افرادی نیز هستند که به دلایل بسیاری ترجیح می دهند از شوینده های صنعتی دوری کنند و ضرر و زیان شان را به حداقل رسانند.

بنابراین با استفاده از شوینده های دست ساز؛  می توان از مواد در دسترس و مواد طبیعی شوینده های قوی ساخت که جایگزین شوینده های کارخانه ای شوند و ضرر کمتری برای ما به بار آورند.

تعریف کلی از شوینده های دست ساز 

موادی همچون جوش شیرین، سرکه ی سفید، آبلیمو، آب اکسیژنه و نمک طبیعی و همچنین نوشابه ی گازدار می توانند جایگزین مواد شوینده ی صنعتی شوند. در واقع شوینده های دست ساز به طبع خیلی پر کاربرد تر می باشند. به چندین مثالی که در ادامه گفته خواهد شد دقت کنید و از آن برای سایر کارهای نظافتی ایده بگیرید.

سرویس بهداشتی و حمام

برای شستشوی سرویس بهداشتی و سرامیک کف حمام جوش شیرین را امتحان کنید. جوش شیرین را بر روی سطح مورد نظر بپاشید و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس سرکه را بر روی آن بریزید و پس از چند دقیقه با فرچه ی مناسب بشویید. برای شستن سرامیک سرویس بهداشتی نوشابه نیز راهکار خوبی است.

همچنین سرکه سفید برای زدودن رسوبات سردوش حمام بسیار مناسب است. سری را به مدت چند ساعت داخل سرکه سفید قرار داده تا رسوبات از آن خارج شود.

شیرآلات

از لیمو برای زدودن لکه های به جا مانده بر روی شیرآلات استفاده کنید. یک برش از لیموی تازه را بر روی سطح مورد نظر بمالید و چند دقیقه بعد با دستمالی شیر را تمیز کنید. سس کچاپ نیز شوینده ای است که برای جرم زدایی از شیرآلات قابل استفاده است به این صورت که بعد از چند دقیقه که سس کچاپ بر روی جرم های شیرآلات ماند دستمالی را خیس کنید و بر روی آن بکشید.

برای از بین بردن لکه ی به جا مانده از روغن موتور از نوشابه استفاده کنید. نوشابه را روی قسمت لکه شده بریزید و بعد از چندین ساعت با آب بشویید.

خمیردندان برای جرم گیری

خمیردندان برای جرم گیری سطوح آشپزخانه مناسب است. لکه های چربی روی اجاق گاز یا کابینت و دیوارها را با خمیردندان و دستمال خیس محو کنید. همچنین برای تمیز کردن نقره جات و ظروف نقره کاربرد دارد. از ترکیب آب و خمیردندان نیز می توانید محلولی بسازید و از بخار کردن آینه جلوگیری کنید. به این صورت که دستمال آغشته شده به این محلول را روی آینه بکشید و بعد از خشک شدن آینه را با دستمال خیس تمیز کنید.

همچنین از خمیردندان برای از بین بردن سوختگی اتو استفاده کنید. دستمال را با خمیردندان آغشته کنید و روی اتوی گرم بکشید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا همه ی سوختگی ها برطرف شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله پاک کردن لکه لباس پیشنهاد می شود.

شوینده خانگی

نابودی چربی ها

برای از بین بردن چربی های مانده بر روی سطوح از سرکه نیز می توانید کمک بگیرید. اگر لکه ها قدیمی تر هستند جوش شیرین و صابون رنده شده را به سرکه اضافه کنید. این ترکیب را آماده داشته باشید و برای نظافت صحیح منزل از آن استفاده کنید و روی محل های مناسب اسپری کنید. این ترکیب بسیار قوی و پرکاربرد می باشد.

دوده ها و لکه دهای فرش

دوده های فرش مخصوص فرش رنگ روشن بانمک برطرف می شوند. نمک را روی فرش بریزید و پس از چند دقیقه تامل فرش را جارو کنید. برای تمیز کردن بهتر فرش محلول آبلیمو و آب گرم را تهیه کنید و با آن فرش را بشویید. پس از آن با دستمال آغشته به آب سرد روی فرش بکشید و از تمیزی فرش تان لذت ببرید.

لکه های فرش را با توجه به نوع لکه با ترکیبی دست ساز و محلولی معجزه آسا ولی متناسب با لکه باید برطرف کرد. برای مثال لکه ی حاصل از مدفوع و خون را با ترکیب سرکه ی سفید، نمک و صابون رنده شده به همراه آب ولرم رفع می شود. یا ماست کم چرب به دلیل داشتن آنزیم هایی لکه ی حاصل از چای را برطرف می کند.

کاربرد سرکه و جوش شیرین

برای شستن قوری و قهوه ساز نیز می توانید از سرکه استفاده کنید. سرکه را به مقدار کافی درون قوری بریزید و بگذارید روی اجاق گاز به جوش آید و سپس با آب قوری را بشویید. برای قهوه ساز نیز از سرکه استفاده کنید و اجازه دهید سرکه به تمام قسمت های دارای رسوب برسد و بعد با آب بشویید.

برای باز کردن لوله های گرفته شده نیز می توان از جوش شیرین و سرکه به همراه مقدار زیادی آب داغ استفاده کرد.

همچنین سرکه و جوش شیرین  برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی و ماکروویو به کار می آید. قرار دادن یک فنجان سرکه در قسمت بالایی ماشین ظرفشویی، ظرفشویی را به خوبی ضدعفونی می کند. برای ماکروویو نیز ابتدا دستمالی آغشته به سرکه را برداشته و دیواره ها را با دستمال جرم گیری کنید و پس از آن یک لیوان حاوی آب و سرکه را داخل مایکروویو قرار داده و آن را روشن کنید. پس از آن بار دیگر با دستمال تمیز سطوح داخلی را تمیز کنید.

ترکیب آبلیمو به همراه مقداری روغن زیتون برای تمیز کردن قسمت های چوبی مبلمان بسیار کارساز است.

شیشه ها در منزل بسیار مهم اند و تمیزی شیشه ها نور را به محیط خانه هدیه می دهد بنابراین با ترکیب دست سازی که معرفی می کنیم نور بیشتری را به منزل تان هدیه دهید. یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب گرم و یک قاشق نشاسته ذرت و مقداری الکل صنعتی مخلوط کنید و با این شوینده ی به دست آمده جرم ها را از سطوح شیشه ای تان بزدایید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نظافت منزل با شوینده های دست ساز پیشنهاد می شود.

شوینده سرکه

جمع بندی

همان طور که در نمونه های بالا دیدید محلول های دست ساز با مواد طبیعی و دم دستی که معمولا در منازل یافت می شود تهیه شده و اثرات آن ها بر لکه ها و کثیفی ها  و تاثیرات مثبت شان بر نظافت صحیح منزل غیرقابل انکار است. استفاده از این ترکیبات همچنین اثرات سوء تنفسی مواد شیمیایی را به حداقل می رساند و باعث آسیب کمتر به وسایل منزل می شود و فرسودگی وسایل را به تعویق می اندازد.

در نهایت برای نظافت صحیح منزل نکات بالا را اجرا کرده تا از تاثیرات آن شگفت زده شوید. 

محصولات آشپزخانه و نظافتی را می توانید از فروشگاه آفتابگردان سفارش دهید.

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “نظافت منزل با شوینده های دست ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *