مقالات

پاک کردن لکه لباس

پاک کردن لکه لباس

لکه‌ لباس از دردناک‌ترین لکه‌های موجود در دنیاست؛ شاید این جمله در نظر اول،‌ خنده‌دار به‌نظر بیاد اما حقیقته! تصور کنید هر روز موقع برگشتن از سرکار، از جلوی ویترین مغازه‌ای رد می‌شید و چشم می‌دوزید به یه لباس خیره‌کننده؛ بالاخره بعد از چند ماه، می‌تونید پول‌هاتون رو جمع کنید و اون لباس گرون‌قیمت رو بخرید؛ حالا اون لباس رو می‌پوشید و با حال خوش به مهمونی می‌رید! دقیقا موقعی که از این حال خوش، غرق در لذتید،‌ یهو دست‌تون می‌لرزه و چند قطره چای یا قهوه روی لباس‌تون می‌ریزه و اون لکه لباس پایان تمام خوشی‌های اون‌روزتون باشه؛ همون‌طور که دیدید این لکه روی لباس عزیز شما، می‌تونه یکی از دردناک‌ترین لکه‌های دنیا باشه!

از پشت لکه لباس شروع کنید

قطعا برای از بین بردن لکه لباس، خشکشویی بهترین راهه اما با یک سری اطلاعات در مورد لکه گیری لباس،‌ می‌شه تا حدودی رفع مشکل کرد؛ برای پاک کردن لکه‌ها، از قسمت پشت لکه باید شروع کنید. به این ترتیب لکه دیگه پخش نمی‌شه. وقتی که پارچه دیگه‌ای رو به محلول لکه بر، آغشته کردید و می‌خواهید از‌‌ اون برای پاک کردن لکه استفاده کنید، پارچه رو بر روی لکه نمالید؛ بلکه پارچه رو روی لکه فشار بدید و با سیستم ضربه‌ای عمل کنید؛ برای پاک کردن لکه اول از محدوده خارجی لکه شروع کنید و به سمت وسط لکه ادامه بدید.برای لکه‌‌های غیر چرب از آب سرد استفاده ‌‌کنید.آب داغ لکه غیرچرب رو پایدار می‌کنه.

گل-و-لای

لکه خون

لکه رو زیر آب سرد قرار بدید و اون رو با آب سرد بشویید تا لکه از بین بره.در صورتی که تاثیر مناسب نداشت، می‌تونید محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه ‌‌کنید تا خمیر غلیظی بشه و اون رو روی لکه خون بمالید.بعد از خشک شدن نشاسته، نشاسته رو از پارچه جدا ‌‌کنید؛ بعد لباس رو بشویید تا لکه خون از بین بره.راه حل دیگه برای تمیز کردن لکه خون از لباس‌هایی که خونی شدند،‌‌ اینه که لباس رو در نوشابه مشکی بخیسونید و بعد اون رو با آب و پودر لباسشویی بشویید.

لکه گل و لای

یک عدد سیب‌زمینی رو با چاقو نصف کنید و بر روی لکه لباس بمالید؛ بعد لباس رو در آب سرد بخیسونید و با پودر رختشویی بشویید.در صورت پایداری لکه، پارچه‌ای رو به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

لکه آدامس

برای از بین بردن آدامس با یک تکه یخ، چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا‌‌ بشه.اگر آدامس از پارچه جدا نشد، می‌تونید از بنزین استفاده کنید.

لکه شکلات

ابتدا باقی شکلات رو از روی پارچه بردارید؛ بعد یک پارچه سفید رو چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه لباس قراربدید. حالا به نسبت مساوی سرکه و الکل رو مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگه روی‌‌ اون رو خشک کنید. اگر با این روش لکه پاک نشد، می‌تونید از آب اکسیژنه استفاده ‌‌کنید و در آخر پارچه رو با آب گرم و صابون بشویید.

لکه رژ لب

خمیر دندان بر روی لکه لباس بمالید و بعد لکه رو با آب گرم شست‌و‌شو بدی؛ یا محل لکه رو در گلیسیرین بخیسونید و بعد روی لکه رو الکل یا بنزین بمالید؛ پارچه‌‌‌ای که آغشته به محلول پودر رختشویی شده رو، روی لکه بمالید و بعد در محلول پودر رختشویی بشویید و خوب آب‌کشی کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تمیز کردن و نظافت منزل پیشنهاد می شود.

بستنی

لکه بستنی

پارچه لک شده رو با محلول آب و مایع لباسشویی خیس کنید و بعد با پنبه‌‌‌ای آغشته به بنزین روی‌‌ اون بکشید و بعد آب‌کشی کنید.

لکه آب میوه

اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود، با آب و صابون‌‌ اون رو بشویید. اگر لکه روی پارچه پشمی بود، آب‌اکسیژنه رو با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده
با‌‌ اون لکه لباس رو پاک کنید.

اگر لکه روی پارچه‌‌های ابریشمی سفید و یا رنگی بود، آب و الکل سفید ۹۰% رو به نسبت مساوی مخلوط کرده و با‌‌ اون لکه رو محو کنید یا مقداری نمک بر روی لکه بریزید و بعد اون رو ۱۰ دقیقه در آب سرد بخوابانید. بعد از‌‌ اون با آب گرم و پودر رختشویی بشویید.

لکه میوه‌‌های رنگین

لکه میوه‌هایی که رنگی هستند ( توت فرنگی، آلبالو و …) رو ‌می‌شه با آب و آمونیاک شستشو داد و همین‌طور ‌می‌شه مقداری نمک روی لکه ریخت و بعد از مدتی با پودر رختشویی بشویید و اگر لکه نرفت ‌می‌شه از محلول کلر استفاده کرد.

لکه تمشک

محل لکه لباس رو در محلول پودر رختشویی بخیسونید و اگر شستید و نرفت؛ مقداری ماست روش بریزید؛ بعد با آب گرم شستشو دهید.

لکه آبرنگ

لکه لباس رو با آب سرد بشویید؛ بعد اون رو با آب نیم‌گرم
و پودر رختشویی بشویید و آبکشی ‌‌کنید؛
اگر هنوز لکه برطرف نشده، پنبه رو به گلیسیرین
آغشته و روی‌‌ اون بمالید؛ بعد با آب گرم و پودر
رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر باز هم نتیجه نگرفتید، از تربانتین استفاده ‌‌کنید.

لکه رنگ‌های پلاستیکی

باقیمانده رنگ رو از روی پارچه بتراشید؛ بعد باید لکه لباس رو به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید در نفت بمونه و بعد با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی ‌‌کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نظافت منزل با شوینده های دست ساز پیشنهاد می شود.

شکلات

لکه تازه رنگ‌های روغنی

پاک کردن لکه کهنه رنگ‌های روغنی تقریبا غیر ممکنه؛ اما در صورتی که هنوز خشک نشده بود، اضافه رنگ رو از روی پارچه بتراشید، بعد پنبه‌‌‌ای رو به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید؛ حالا با پنبه دیگه ای پاک کردن رو ادامه بدید و اگر نیاز بود، این کار رو چند بار تکرار کنید و ته رنگ رو هم با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید‌‌‌.

لکه زنگ زدگی

برای پاک کردن لکه زنگ زدگی لکه رو ۱۰ دقیقه در آب لیموی تازه که به‌‌ اون نمک زدید، خیس کنید و بعد لباس رو با آب بشویید.

لکه شمع و مدادهای چرب آرایشی

اول باقی‌مونده لکه لباس رو با جسمی نوک تیز به آرومی بردارید؛ بعد دو تکه دستمال توالت در دو طرف لکه قرار بدید و اتوی گرم رو بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار بدید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب ‌‌می‌شه و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین ‌‌می‌شه.

لکه چای و قهوه

برای از بین بردن لکه چای، فورا پارچه خیس رو روی لکه بکشید؛ اگر پاک نشد، پارچه رو آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید و بر روی لکه بکشید تا فورا تمیز ‌‌بشه.

لکه زردی اتو لباس

اگر لباس کتان، بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شده، ‌می‌تونید پیاز رو نصف کنید و روی لکه لباس بمالید؛ لکه‌‌های زرد برطرف می‌شن؛ بعد لباس رو داخل آب سرد ۱۰ دقیقه خیس کنید و‌‌ اون رو بشویید یا از محلول آب اکسیژنه استفاده ‌‌کنید.

لکه واکس

ابتدا پارچه‌‌‌ای رو خیس کنید و روی‌‌ اون بکشید؛ بعد روی پارچه مقداری مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید‌‌‌. بعد دوباره با پارچه خیس دیگه‌ای روی لکه بکشید؛ اگر لکه کاملا از بین نرفت، با پارچه آغشته به الکل بر روی لکه بکشید، تا کاملا تمیز بشه.

لکه قیر روی لباس

لکه قیر رو در بنزین بخوابونید و بعد با آب و مواد شوینده شستشو دهید و در آخر در معرض آفتاب بگذارید.

محصولات آشپزخانه و نظافتی را می توانید از فروشگاه آفتابگردان سفارش دهید.

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “پاک کردن لکه لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *