مقالات

نظافت شیرآلات آشپزخانه و سرویس بهداشتی

نظافت شیرآلات آشپزخانه و سرویس بهداشتی

شیر آلات روزانه بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات ظرفشویی، روشویی، توالت و حمام بیشترین کاربرد را در منازل دارند. با کمی سختی در آب، این وسایل پرکاربرد دچار رسوب و جرم‌های سخت می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها کار راحتی نیست.

نکته قابل توجه قبل از نظافت شیرآلات با موادشوینده

قبل از اینکه هر روشی را برای نظافت شیرآلات و سرویس حمام و دستشویی پیشنهاد کنیم لازم است به اطلاع برسانیم بیشتر آلودگی های محیط سرویس بهداشتی یا حمام و حتی سینک ظرفشویی شما از جنس چربی ها هستند و با توجه به کیفیت آب منزل شما دومین عامل املاح آب است که آن را جرم گرفتگی می گویند.

قبل از هر واکنشی که منتهی به مصرف مواد مختلف برای زدودن این املاح و اجرام گردد، لازم است بدانید در مورد شیرالات باید یادآور شد که تنها هفته ایی یک بار یا هر ده روز بسته به استفاده شما حتی ماهی یک بار هم می شود، تنها با یک دستمال نرم و نمناک و لطیف موسوم به دستمال جادویی شیرآلات خود را خشک کنید و قسمت هایی که آب ایستاده است را دستمال بکشید.

گاهی لازم است با یک ابر کوچک و مایع شوینده مقداری تنه های آنها را کف اندود کنید و سپس دستمال بکشید. این فرایند که جزیی از نظافت همیشگی خواهد بود و به مرور زمان خواهید دید بعد از چندین سال تمام شیرآلات براق خواهند بود و اثری از جرم و از بین رفتن آبکاری وجود نخواهد داشت.

نکته دیگری که بسیاری از خانم ها آن را به اشتباه برداشت می کنند استفاده از جرمگیرهای قوی برای نظافت شیرآلات است. این مواد قوی نه تنها جرم ها را از بین نمی برند، بلکه بیشتر از قبل باعث از بین رفتن رنگ شیرها می شوند. پس در انتخاب نوع مواد شوینده دقت کنید و از مواده شیمیایی ساده همانند پودر دست استفاده نمایید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نظافت منزل با شوینده های دست ساز پیشنهاد می شود.

نظافت خانه

روش های مناسب برای نظافت شیرآلات

آب و صابون

استفاده از محلول آب و صابون باعث می شود تا رنگ طبیعی شیرآلات حفظ شود. برای این کار یک پارچه را به این مواد آغشته کرده و آن را روی شیرالات بکشید و بعد آنها را آبکشی و خشک کنید. این ترکیب بسیار ملایم بوده و آسیبی هم به رنگ شیرآلات نمی‌زند.

شامپو و پودر لباسشویی

شامپو و پودر لباسشویی از جمله مواد شوینده ای هستند که برای نظافت بدن و سر و هم برای شستشوی لباس ها از آنها استفاده می نماییم که این خود دلیلی است بر این نکته که این مواد هم آسیبی نمی رسانند یا کمترین آسیب را بر روی شما داشته دارند.

عمده مسئله ما در حمام ها و سرویس های بهداشتی چربی زدایی است و این موادی چون شامپو و تاید  کمک موثری در رفع مشکل ما خواهند کرد.

در بیشتر موارد تایدها و شامپو ها را می توان در تمام سرویس و بر روی تمام لوازم داخلی آن که با آب مشکلی ندارند استفاده کرد؛ اما اگر جرمها دیگر بر روی سطوح جا خوش کرده اند و شستن شما باعث براق شدن سطحی می شود؛ اما جرمی را از بین نبرده است از موارد زیر کمک بگیرید.

سرکه سفید

سرکه هم خاصیت ضدعفونی کنندگی و هم باعث جلای شیرآلات شما خواهد شد. هیچ ضرری برای شما ندارد و صرفا اگر پوستتان به آن حساسیت دارد دستکش را فراموش نکنید. برای مثال همیشه مقداری از سرکه را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و بعد از چند لحظه با آب گرم شستشو داده و خشک کنید.

 مخلوطی از سرکه، جوش شیرین، نمک، آرد و آبلیمو

برای شستشو سرویس ها و نطافت شیر آلات محلول سرکه سفید و جوش شیرین البته با قرار دادن زمان مناسب جرم گیر خوبی خواهد بود.  ترکیب آرد و سرکه و نمک هم در نظافت شیرالات کارایی دارد. همچنین ترکیب آبلیمو و سرکه سفید یا نمک و آبلیمو هم در نظافت شیرآلات موثر هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تمیز کردن و نظافت منزل پیشنهاد می شود.

شستشوی شیرآلات

خمیر دندان

لوله‌ها و شیرهای آب با خمیردندان هم تمیز می‌شوند. کمی خمیردندان را با استفاده از یک دستمال روی شیرآلات بمالید و آنقدر بسابید تا براق شوند، بعد از مدتی می توانید آنها را بشویید.

آبلیمو

برای مقابله با کدر شدن لوله‌ها میتوانید کمی آبلیمو را روی یک دستمال بچکانید و آن را روی شیرآلات بمالید. بگذارید شب تا صبح بماند و سپس آن را با آب بشویید.

سرکه

یکی از مواد طبیعی است که می توانید ازآن استفاده کنید. برای پاک کردن این رسوبات یک حوله کاغذی را کاملا به سرکه آغشته کنید. حوله کاغذی را دور محل لکه‌ها بپیچید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس لکه‌ها رابا استفاده از یک حوله کاغذی خشک دیگر به آسانی پاک کنید.

باید توجه داشته باشید که استفاده از سرکه به دلیل خاصیت اسیدی بودن آن میتواند باعث از بین رفتن آبکاری شیرهای برنجی و رنگی شود. اگر از شیرهای بی‌رنگ و معمولی رایج استفاده می کنید، می توانید از سرکه به عنوان یک براق کننده قوی برای پاک کردن رسوبات به جای مانده بر روی شیرهای آب استفاده کنید.

نحوه استفاده از شوینده ها

نکته حائز اهمیت این است که مواد شویندهای که
بسیار قوی هستند در طول زمان  باعث خورندگی اما در مواردی که واقعا شیرآلات آکنده از جرم هستند و ممکن است پیشنهاداتی که در بالا ذکر شد هم مشکلی را برطرف نکند قابلیت استفاده را دارند، بنابراین رعایت دو نکته بسیار ضروری است:

اولا باید مواد شوینده را با آب رقیق کنید ودر صورت امکان محیط خود را باز نگه دارید تا هوای آزاد به داخل محیط در جریان باشد.

ثانیا مواد شوینده دارای فرمول ثابتی هستند، بنابراین علاوه بر رقیق کردن مواد شوینده که ماهیت اسیدی دارند، به آن زمانی که این مواد توسط دستمال و با ماسک و دستکش بر روی محصولات استفاده یا اسپری می شوند باید توجه کرد به گونه ای که به ازای پنج دقیقه یا ده دقیقه ای که صبر می کنید تا موارد اثر خود را بگذارد، خورندگی تنها سطح محصولات شما را تحت واکنش قرار دهد و مبادا زمان بیشتری بر روی سطوح باقی بمانند؛ چرا که باعث رسیدن این واکنش به عمق آبکاری یا لعاب شما می شود و کیفیت و درخشندگی محصولاتان را از بین می برد.

محصولات آشپزخانه و نظافتی را می توانید از فروشگاه آفتابگردان سفارش دهید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *